Isländska varumärken

Isländska varumärken

Landets sittande president, Ólafur Ragnar Grímsson, har suttit hela fem valperioder sedan 1996, då han ersatte dåvarande presidenten Vigdís Finnbogadóttir. Fiske är Islands absolut starkaste exportvara, trots försök att ge turistnäringen en lika stark och betydande ställning. Det är fortfarande så att omkring 3/4 av alla exportinkomster kommer ifrån fiskenäringen.

Hack i häl ligger dock turismnäringen som också sysselsätter en relativt stor del av befolkningen. På Island kan man i skrivande stund njuta av förhållandevis hög levnadsstandard, tack vare en stark ekonomisk tillväxt, såväl inom den offentliga som den privata sektorn.

Natur och kultur är två ord som är starkt förknippade med Island, både nationellt och internationellt. Jämför med grannländerna i Norden går befolkningen på Island på bio, teater, museum med mera nästan dubbelt så ofta som befolkningen gör i grannländerna, enligt en rapport från The Extraordinary Extent of Cultural Consumption in Iceland.

Ekonomiprofessor Ágúst Einarsson, som står bakom ovan nämnda rapport i vilken han redogör för kulturens och folklorens folklorens påverkar landets ekonomi och arbetsmarknad. Enligt Einarsson kulturen en förutsättning för det isländska folkets välmående och existens, då sagor och myter är själva grundfundamneter för landets och invånarnas identitet. Det är också sagor och myter som förknippad med Island ute i världen, inte minst tack vare landets spektakulära natur som bland annat förekommer i ett antal långfilmer och tv-serier.

Även inom musik, mode och litteratur har Island riktigt starka namn, inte minst artisten Björk och litteraturprisvinnande författaren Halldór Laxness. Även författaren Sigurjón Birgir Sigurðsson (även kallad Sjón), före detta presidenten Vigdis Finnbogadóttir (som blev världens första kvinnliga president), handbollsspelare Ólafur Stefánsson, modedesignern Ásta Vilhelmína Gudmundsdóttir samt designer Harpa Einarsdóttir (som står bakom märket Myrka) m fl.

dante