Tankar om IslänningasagorAptitväckare för nya läsare

 

 

Heimir Pálsson: Tankar om islänningasagor

 

Tanke 1 -
Magisk realism och dörrdomen

 

 

På Wikipedia läser jag: Magisk realism är en stilart inom konst, litteratur och film och har beskrivits som förhöjd verklighet. När det gäller prosa, film och TV-serier är den tillsammans med bl.a. skräck, science fiction, folklore och fantasy en subgenre till spekulativ fiktion. Den realistiska skildringen kryddas med drömlika, magiska, absurda och/eller övernaturliga inslag.

Som alla enkla och klara definitioner bygger denna på en klok förenkling, vilket gör den mycket användbar i mitt sammanhang.

Magisk realism blev mycket omtalad och mycket omtyckt i Norden när de stora sydamerikanska berättarna började översättas och blev mäkta populära under 1960- och 1970-talet. Det handlar visserligen om en högst komplicerad behandling av verkligheten, men för de flesta läsare är ett mycket viktigt drag det att man berättar om mystiska och övernaturliga saker precis lika nyktert och sakligt som om det mest vardagliga. Ibland har Garcia Marquez och Isabelle Allende fått mig att tänka på goda finska vänner som kan berätta de mest groteska vitsar utan att dra på mun, de blir kanske speciellt tragiska i ton och min när berättelsen blir som mest absurd.

Men i litteraturen är det inte nytt. Ta som exempel Eyrbyggarnas sagas beskrivning av likfärdsmännen som insåg att de måste övernatta på gården Nedra Nes, men kom fram så sent att gårdsfolket hade gått och lagt sig, men de tänkte sig stanna där under natten utan mat, läser vi i Mikael Males översättning i Islänningasagornas femte band. Liket hade de placerat i ett uthus. Men så fortsätter sagan:

När folket hade kommit i säng hörde de oljud från visthusboden, och de skickade ut några huskarlar för att se efter om det hade kommit tjuvar till boden. Och när de kom fram till boden såg de en stor kvinna. Hon var naken, utan en tråd på kroppen. Hon höll på att laga mat. När de såg henne blev de så rädda att de inte vågade komma nära.
    När likfärdsmännen fick veta detta gick de dit och såg vad det var. Det var Þórgunna, och alla menade att det var bäst att inte gå nära. När hon var färdig med sina bestyr bar hon in maten i storstugan. Därpå dukade hon och satte fram maten.
(Islänningasagorna 2014 V, 193).

Alla är visserligen rädda. Þórgunna var en invandrare från Hebriderna, en kristen kvinna som hade ned sig sådana dyrgripar att det var svårt att finna maken till dem på Island, vet sagan att berätta. Nu är hon död och har sagt att hon vill bli begravd i Skálaholt, för att, sa hon: ”den platsen en dag kommer att bli den som hålls mest helig här i landet”. (Sidan 192). Ett knappt århundrade senare blev Skálaholt (nu Skálholt) biskopssäte.

Det som händer är precis det Wikipedia beskrev: ”Den realistiska skildringen kryddas med drömlika, magiska, absurda och/eller övernaturliga inslag.” Men det viktiga är att det övernaturliga inslaget behandlas med samma nyktra språk som verkligheten. Ingenting förvånar. Det är en självklar sak, bara litet skrämmande, när liket står upp och lagar mat. För säkerhets skull gör man korsets tecken över maten och stänker vigvatten i alla gårdshusen. ”Gästerna åt sin mat och ingen tog någon skada av maten, trots att det var Þórgunna som lagat den. De sov gott den natten och togs omhand på bästa sätt.” Den fortsatta resan går mycket bra, för ryktet går före likfärden och folk tyckte ”att det var bäst att ge dem det de behövde”. (Sidan 194).

Þórgunna var kristen men hennes dyrgripar väckte begär, hos värdinnan Þuríð ”ty hon var flärdfull och svag för grannlåt.” Vi kan visserligen se detta som en moralisk pekpinne: man bör inte vara glupsk, men för övrigt får Þuríð en positiv beskrivning (fast hon vänslas med en annan än sin man). Men utan att det sägs uttryckligt kan man förstå att en farlig sjukdom som kommer upp i Fróðá följer med den kristna Þórgunna och hennes sängutstyrsel. Hon har gett order om att denna skall brännas när hon är död, men Þuríð bryter mot hennes bud. Och nu händer det saker på Fróðá. Det börjar med en sjöolycka där bonden Þórodd förliser och fem män med honom. Liken blir inte funna, men alla sex går igen och tar plats i salen på Fróðá. Detta följs av en sjukdom där flera dör och ”om hösten hade de varit trettio som arbetade på gården, men arton dog och fem flydde, och framåt senvintern var bara sju kvar”. (Sidan 196).

Och nu söker man hjälp hos Þuríðs kloke bror, hövdingen Snorri gode. Landet har blivit kristet och Snorri skickar en präst samt sju män till Fróðá: ”Han gav dem det rådet att de skulle bränna Þórgunnas sängutstyr och ställa alla gengångarna inför dörrdom. Han bad prästen hålla gudstjänst där och stänka vigvatten och skrifta folket” (Sidan 197). Här är det flera intressanta saker. Det som i översättningen heter sängutstyr heter i originaltexten ársali, med ett unikt ord som inte får någon förklaring i sagan, och dörrdomen, dyradómr är också unik: Ordet förekommer bara i denna saga, men av fortsättningen här blir det alldeles klart: Det gäller en dom som skall förkunnas över individerna, i detta fall spöken, vid en av de två huvudingångarna i salen, och som får till följd att de motvilligt försvinner ut genom den andra ingången för aldrig att visa sig mera. Alla verkar ta avsked med sur min. Det slutar så:

Sedan föll domen över husbonden Þórodd. Och när han hörde den reste han sig och sade: ”Nu försvinner friden och nu flyr vi alla.” Därefter gick han ut.
(Sidan 197).

En liknande upplevelse kan man få i många andra islänningasagor: Allt bara konstateras med samma kyliga min, så var det.

 

 

 

 

Kommentarer eller frågor på artikel ?

 

 

 

NY BOK

 
"Resehandbok till sagornas värld"
 

Boken Islänningasagor: Händelser, platser och bilder tar oss med på en resa runt hela Island till sagornas värld.

I 29 avsnitt introducerar boken olika platser och personer knutna till sagorna.
 

 

 

 
img Islänningasagor: Händelser, platser och bilder

 

Denna inloggning är bara för medlemmar med rättigheter som front-end administrator.

Inloggning backend för administrator och webmaster

Inloggning administrator här